Dades de Contacte

Mesa Socioeconòmica del Camp de Tarragona

977 558 773

Correu electrònic

Notícies

« Torna al llistat

17 d'abril de 2012

L'aposta de la Generalitat per connectar el Port de Tarragona amb Europa: el tercer fil

L'aposta de la Generalitat per connectar el Port de Tarragona amb Europa: el tercer fil

La Generalitat es decanta definitivament pel projecte del tercer fil com a mesura més ràpida per tal permetre la sortida de mercaderies del Port de Tarragona amb ample de via europeu fins a Castellbisbal. "L'objectiu és que el territori estigui connectat ràpidament amb Europa i no hi ha cap altre projecte que ho pugui fer", ha manifestat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, en roda de premsa a Barcelona. L'executiu català ha elaborat un document que detalla les característiques del projecte i que lliurarà "immediatament" al Ministeri de Foment del govern espanyol.

La proposta de la Generalitat contempla tenir enllestit el tercer fil l'any 2015. Suposarà una inversió de 186 milions d'euros als quals se n'hi hauran de sumar 18 més pels accessos del Port de Tarragona. El document també detalla que el tercer fil no suposarà la construcció d'una nova via sinó, com el seu propi nom indica, s'instal·larà un nou rail a les vies ja existents. El termini d'execució previst és de dos anys i, tal i com ha detallat el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, els treballs no afectaran el trànsit de la via ni el servei de passatgers.

La idea del govern català és que se segueixi el mateix model que es va aplicar quan es va connectar el Port de Barcelona amb França. Així, les obres es farien en horari nocturn i de nord a sud, és a dir, que començarien a Castellbisbal i finalitzarien a Tarragona. "És una actuació simple i econòmicament modesta", ha destacat Font, que també ha afegit que amb el tercer fil quedaran connectats nord i sud, els ports i la indústria petroquímica amb França. L'adaptació a l'ample mixt d'una de les dues vies entre Tarragona i Castellbisbal dotarà aquest corredor d'una capacitat d'una dotzena de trens diaris per sentit en ample internacional, la qual cosa equival aproximadament a la capacitat de 340 camions diaris.

A més, Font ha subratllat que aquesta no és només una demanda de la Generalitat, sinó també de les grans indústries. El director general de Transports i Mobilitat han avançat que l'empresa BASF ja ha comunicat a la Generalitat, al Ministeri de Foment i a ADIF la seva voluntat d'implantar una plataforma logística ferroviària als seus terrenys de Tarragona per poder transportar ferroviàriament productes petroquímics a la resta d'Europa. "La principal preocupació de BASF és ara la previsió d'implantació de l'ample mixt entre Tarragona i Castellbisbal, atès que ells podrien posar en marxa la terminal a finals del 2013, per a la qual cosa és imprescindible aquesta obra", ha indicat Ricard Font.

L'execució del tercer fil no és competència de la Generalitat, però el Departament de Territori vol col·laborar amb Foment per a fer-lo realitat. En aquest sentit, Lluís Recoder ha criticat durament els Pressupostos Generals de l'Estat que vol tirar endavant l'executiu de Mariano Rajoy per aquest 2012. El conseller considera que són "nefastos" des del punt de vista d'inversió en infraestructures, ja que "cap de les demandes fetes des de Catalunya es responen correctament". Per això reclama una correcció dels Pressupostos perquè es contemplin els recursos per impulsar el tercer fil. Amb tot, Recoder no descarta que el grup de CiU al Congrés de Diputats presenti una esmena a la totalitat al projecte de llei perquè hi hagi un canvi de prioritats en inversió als comptes de l'Estat.

Font: delcamp.cat. Imatge: SCOT.


 

Pujar