Dades de Contacte

Mesa Socioeconòmica del Camp de Tarragona

977 558 773

Correu electrònic

Notícies

« Torna al llistat

2 de juliol de 2013

Els hotels de la Costa Daurada temen una segona quinzena de juliol més fluixa

Els hotels de la Costa Daurada temen una segona quinzena de juliol més fluixa

Arrenca la temporada turística i els hotels de la Costa Daurada confien mantenir l'ocupació del juliol passat -que va ser del 91%-, si més no, almenys durant aquesta primera quinzena. Els hotelers són més prudents de cara a la segona en detectar un alentiment de reserves i unes perspectives lleugerament inferiors a l'any passat. "Tant de bo ens equivoquem", diuen els hotelers. El clima, el conflicte a Istanbul i l'evolució del turisme rus i nacional són factors que determinaran una temporada que es caracteritza per ser curta, però intensa. Optimisme als càmpings de Tarragona, que treuen el màxim partit d'un fidel mercat de proximitat.

Amb el bon gust de boca que ha deixat Sant Joan després d'un primer semestre dolent, les comarques tarragonines afronten la temporada turística amb l'objectiu de repetir les xifres del 2012. Els hotels de la Costa Daurada van registrar una ocupació del 91% al juliol. Omplir les 45.000 places hoteleres amb aquest percentatge seria un èxit per als establiments de la zona, que molts d'ells ja han optat per obrir més tard i es mostren prudents davant un clima fresc, el conflicte a Istanbul i l'afectació sobre el turisme rus i nacional, sempre en el punt de mira dels hotelers tarragonins.

"El mercat europeu, davant la tensió a Istanbul, pot decantar-se per viatjar a Espanya, bàsicament a Illes Balears i Canàries, i de rebot, el mercat nacional, que sempre es mou a darrera hora, no trobi places en aquests llocs i acabi en destins peninsulars, entre els quals Costa Daurada", especula Xavier Roig, portaveu de l'Associació Hotelera Salou-Cambrils-La Pineda. Recuperar el turisme nacional és el gran repte de la Costa Daurada, a part de seguir sent un pol d'atracció del visitant rus. El juliol passat, un 70% dels turistes eren estrangers, i d'aquests, prop del 40%, russos.

L''in crescendo' s'ha accentuat any rere any. Si al juliol del 2010 els russos representaven el 15% del turisme estranger, al 2011 ja van créixer fins al 31%, i el juliol passat eren el 40%. "Les perspectives del mercat rus per enguany eren inicialment d'un augment d'un 30% i 40%, però a data d'avui hem de rebaixar-lo a un 15%, però igualment ens felicitem perquè és l'únic mercat que creix", constata Roig. Més enllà del juliol, en conjunt, l'associació hotelera preveu una temporada alta bona, amb uns nivells d'ocupació similars a l'anterior.

També amb optimisme encaren l'inici de la temporada alta els càmpings de Tarragona i Ebre, que sumen 21.835 unitats d'allotjament i 65.505 places. La presidenta de l'Associació de Càmpings, Berta Cabré, remarca a l'ACN que, a diferència del sector hoteler, el mercat rus no té gaire tirada pel món del càmping, i en canvi el mercat nacional representa el 50% de la seva clientela. "Les reserves de mercats internacionals -l'anglès, francès, holandès, alemany i belga- es mantenen, i del nacional, que és el més incert, també ja han arrencat", afirma Cabré.

La temporada passada es van registrar 6,7 milions de pernoctacions als 55 càmpings associats, amb una ocupació mitjana del 62% de juny a agost, i una estada mitjana de 5,2 nits. "Preveiem que la temporada serà bona com l'any passat, tot i que el turista tendeix a fer estades més curtes", afegeix. De fet, la crisi fa que el càmping cada cop resulti una opció més atractiva per a famílies que busquen preu ajustats i destins pròxims. La proximitat, el tracte directe i la fidelitat del client són les tres armes d'aquest tipus d'allotjament.

Mals auguris a les cases de pagès ebrenques


A les Terres de l'Ebre, continua creixent la preocupació entre el sector del turisme rural davant les magres perspectives per aquest primer mes fort de l'estiu. L'Associació de Turisme de les Terres de l'Ebre (Aturebre), que agrupa 48 cases de pagès i unes 220 places- difícilment creu que assoliran el 40% d'ocupació registrat l'any passat durant aquest mes de juliol. "Serà dolentet", apunta la portaveu de l'entitat, Lola Gómez, després de constatar que únicament el pont de Sant Joan ha registrat xifres positives aquest passat juny.

La crisi econòmica que afecta les famílies catalanes i de la resta de l'Estat, els seus principals clients, continua colpejant el sector. Uns efectes que no només es deixen sentir amb la caiguda de les reserves sinó amb l'accentuació de nous hàbits de consum. L'ocupació arriba de sobte, pràcticament sense avisar, "d'un dia per a l'altre" o d'una setmana per l'altra en el cas de cases senceres. "No podem fer previsió perquè les reserves són d'última hora. N'hi ha que només tenen un dia de cap de setmana i gent que no té cap reserva. Es fa sobre la marxa. Igual truquen dilluns per dissabte", explica Gómez.

Per combatre aquesta situació i captar turistes, els propietaris d'allotjaments rurals intenten adaptar-se a les demandes dels seus clients. Han assumit, sense apujar els preus -entre els 20 i 23 euros per nit i persona-, la nova taxa turística; s'han obert a acceptar reserves per una sola nit de cap de setmana -fins fa poc el mínim era de dos-; i, fins i tot, estan oberts a negociar preus a la baixa quan es tracta de grups o clients que contracten un volum important de pernoctacions. "T'ho demanen i alguna cosa fem, al nostre ritme", tanca Gómez.

Font: ACN.

Pujar