Dades de Contacte

Mesa Socioeconòmica del Camp de Tarragona

977 558 773

Correu electrònic

Notícies

« Torna al llistat

28 de maig de 2012

La Costa Daurada queda rendida davant el turisme rus

La Costa Daurada queda rendida davant el turisme rus

Gairebé el 70% del turisme rus que arriba a Catalunya tria la Costa Daurada. Si anys enrere el mercat anglès i francès era el que imperava als 160 quilòmetres de costa tarragonina, en els darrers cinc anys el mercat rus s'hi ha imposat. Davant d'això, el sector de l'hostaleria i la restauració, els comerços i les administracions del territori s'esmercen en agradar i satisfer aquest client. Entre aquestes iniciatives, trobem des de restaurants que contracten cambrers russos a joieries que tradueixen al rus els seus catàlegs de productes. L'objectiu és "mimar" aquest client, que alguns qualifiquen de "distant" i "elitista", però amb un alt poder adquisitiu.

Cartes de restaurants en rus, contractació de professionals en origen per conèixer les costums i les tradicions del país, banderes a les portes dels establiments i, fins i tot, oci nocturn adreçat exclusivament a aquest mercat són algunes de les propostes que els empresaris de la demarcació de Tarragona estan duent a terme per atreure més clients i treure profit al seu potencial econòmic.

Un exemple el trobem en el món hoteler on la quantitat de cambrers d'origen rus s'ha ampliat en els darrers anys. El representant de l'Associació d'Agents de Viatges a la Costa Daurada, Antonio Ros, ha explicat l'aposta per introduir cambrers en els menjadors de l'hotel i a la recepció. Ros ha assegurat que la potencialitat cultural i econòmica demana un esforç per part dels sectors per atendre aquest tipus de "clients més exigents".

És el cas d'un restaurador de Cambrils, Àngel Pérez, que a principis de temporada ja va contractar una cambrera russa per atendre millor els comensals que van al seu restaurant. Pérez ha detallat que amb l'arribada de l'estiu no descarta que pugui contractar una nova persona d'origen rus per atendre millor les necessitats dels clients. "Conèixer l'idioma és clau, però ser nadiu encara facilita l'estada i el benestar dels clients", afirma. A més de la contractació de personal, el restaurant que dirigeix ha ampliat, a través de tauletes, la seva carta original al rus per tal que els clients tenen tots els detalls i imatges dels plats que ofereixen en la seva llengua original.

Però no només els restaurants adapten el seu negoci al mercat rus. Hi ha comerços que també s'han obert a la recerca d'aquest turista. És el cas de la joieria Blazquez -ubicada a Tarragona- que ha començat a exposar els seus productes de disseny en un dels centres comercials de la ciutat. El seu propietari, Joan Blazquez, ha explicat que el client rus busca l'exclusivitat, sempre i quan siguin productes d'alta qualitat i representatius de la ciutat que visiten. Tot i que l'aposta pel mercat rus ja va començar fa uns cinc anys amb diferents tríptics promocionals, ara la joieria ha detallat en rus les col•leccions i el catàlegs dels seus dissenys per fer-ho arribar a nous clients i ampliar el seu radi de negoci.

Cursos de formació i descomptes addicionals

Més enllà, però, que hotels i comerços s'esforcin en millorar l'atenció al client, hi ha altres iniciatives que amb la complicitat de l'administració, busquen deixar satisfet el mercat rus. La ciutat de Reus és -juntament amb l'Aeroport del Prat de Barcelona- dels pocs llocs dels país on els turistes no comunitaris poden optar a la devolució de l'IVA corresponent a les seves compres.

Segons dades facilitades pel Gaudí Centre de Reus, un 90% de les devolucions fetes a la ciutat entre el 30 de maig i el 30 de desembre del 2011 estaven fetes a turistes russos i un 80% eren de compres que s'havien efectuat a la mateixa ciutat. Les dades també indiquen que bona part de l'import tornat, sovint s'ha pogut tornar a gastar en compres d'última hora al mateix centre comercial de Reus. Prop de 400.000 turistes russos van visitar el Camp de Tarragona l'any passat i les previsions -de tots els sectors- indiquen que seguirà en augment de cara els propers anys.

La tinenta d'alcalde i responsable de la Promoció Econòmica de la ciutat, Alícia Alegret, ha avançat que en els propers dies donarà el tret de sortida el 'Shopping day', una proposta de l'Ajuntament i més de 40 comerciats de la ciutat adreçada a tots els turistes -en especial, als clients russos- per oferir un "atractiu més" a aquells que visiten i compren a la ciutat. El 'Shopping day' farà que les botigues restin obertes els dimecres al migdia i que ofereixin algun tipus de degustació de vi, cava o menjar propi de la zona així com la possibilitat d'adquirir descomptes en certs productes. Ofereix un "atractiu més", segons Alegret, a aquells que visiten i compren a la ciutat al llarg de tot el dia. L'objectiu és oferir un "valor afegit i un nou atractiu" als visitants que arriben al matí, i a la tarda visiten algun dels atractius culturals i comercials de la ciutat.

Davant de la importància que el turisme rus aposti i s'hi senti bé al territori, altres institucions com la Cambra de Comerç de Tarragona han programat un curs bàsic de rus en el qual s'hi ha inscrit una vintena d'empresaris i, vist l'èxit, ja s'ha anunciat una segona edició pel mes de juny. "El més important recau en l'actitud a l'hora de rebre i atendre aquests clients que sovint no parlen l'anglès", destaca el president de la Cambra, Albert Abelló, el qual defensa orientar els productes al gust i interès del client rus.

Una altra de les iniciatives que s'ha començat a treballar, tot i que de forma incipient, és l'anomenat "turisme industrial" on els visitants podrien conèixer de primera mà el treball que es fa a les empreses químiques del territori.

Font: delcamp.cat

Pujar